پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227112
واکنش وزارت خارجه به بيانيه سفارت عربستان عليه ايران
تاریخ انتشار : 1395/09/01 12:24:31
نمایش : 1056
سخنگوي وزارت خارجه ايران در نشست خبري خود در پاسخ به سوالي درباره بيانيه سفارت عربستان در قاهره که ايران را متهم به دخالت در امور کشورهاي منطقه کرده است، گفت:‌ متأسفانه رياض هنوز از خردگرايي لازم برخوردار نيست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگي با خبرنگاران اربعين حسيني را تسليت گفت.

وي در ادامه و در پاسخ به اين سؤال درباره بيانيه شوراي روابط بين‌المللي کشورهاي حاشيه خليج فارس موسوم به «کوگر» که با مطرح کردن اکاذيبي عليه تهران، خواهان اخراج ايران از سازمان‌هاي اسلامي از جمله سازمان همکاري اسلامي شده و از سوي ديگر بيانيه سفارت عربستان در قاهره که ايران را متهم به دخالت در امور کشورهاي منطقه کرده است، گفت:‌ طي چند هفته گذشته اتفاقات متعددي را در صحنه سازمان همکاري‌هاي اسلامي و تحرکات عربستان و شوراي همکاري خليج فارس و تا حدي در بخشي از جهان عرب و کشورهاي عربي داشتيم که تا حدي به نظر مي‌رسد رو به تزايد بوده و از شدت بيشتري برخوردار بوده است.

وي افزود: فکر مي‌کنم اينها ناشي از مشکلات دروني عربستان و با محوريت اين کشور است که سعي کرده با توجه به مشکلات عديده‌اي که در درون و برون خودش دارد، بتواند با جمع آوري يا تشکيل اتحاديه و ائتلافي تحت عنوان کشوري مثل ايران يا دشمني مثل ايران آنها را در کنار خودش داشته باشد.

قاسمي اضافه کرد: راه غلطي است که عربستان طي مي‌کند و از اشتباهات تاريخي عربستان است که متاسفانه نشان مي‌دهد هنوز از خردگرايي لازم برخوردار نيستند و راهي را مي‌رود که برخي ديکتاتورهاي قبلي منطقه در اين خصوص گام زدند و به سرنوشت مشخصي دچار شدند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: طبيعي است عربستان در اين مقطع دست به چنين کارهايي بزند و قطعا راه به جايي نخواهد برد و کشوري مثل عربستان نمي‌تواند در درازمدت و حتي ميان مدت براي ساير کشورهاي عربي تعيين تکليف کند. ما ارتباطات کم و بيش خوبي با برخي کشورهاي عربي و منطقه داريم آنها با ما صحبت مي‌کنند و وضعيت خود را توجيه مي‌کنند که شديدا تحت فشار عربستان هستند.

وي تصريح کرد: عربستان بايد به اين نتيجه برسد که فشارهاي خود را از روي اين کشورها بردارد و از اين اقدامات بي اساس که بي‌ثمر خواهد بود کوتاه بيايد و نهايتا راه ديگري را انتخاب کند.

به گزارش فارس، قاسمي همچنين گفت: اميدوارم سازمان همکاري اسلامي به ماهيت اصلي خود برگردد و به جاي ايجاد افتراق، نفرت، کينه پراکني، کينه توزي و واگرايي در درون اسلام و کشورهاي اسلامي به نقش اساسي خود توجه کند و اين بحث مهمي است که بايد رياض با دقت کافي به آن توجه کند و در آينده حتما بايد پاسخگوي اقدامات خودش براي همه کشورها و جوامع اسلامي باشد.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص تصويب طرح ممنوعيت فروش هواپيما به ايران در مجلس نمايندگان آمريکا با بيان اينکه در يک سال گذشته شاهد تصويب لوايح زيادي در مجلس و کنگره آمريکا بوده‌ايم که هيچکدام قابليت اجرا ندارد، گفت: اين طرح زمان‌بر است و بايد به سنا برود و به امضاي رئيس جمهور برسد، در صورتي که منافاتي با برجام داشته باشد اقدامات مقتضي را انجام خواهيم داد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي در خصوص مواضع ترامپ در مورد برجام نيز اظهار داشت: در شعارهاي انتخاباتي صحبت‌هاي زيادي صورت گرفت، هنوز براي قضاوت زود است بايد صبر کرد رفته رفته هر چه ترامپ به رياست جمهوري نزديکتر مي‌شود مواضعش تعديل مي‌شود و فکر مي‌کنم خردگرايي در جامعه آمريکا وجود دارد.

قاسمي تصريح کرد: ايران آمادگي لازم را دارد و گزينه‌هاي خود را آماده کرده است.

وي با بيان اينکه برجام يک تفاهم دوجانبه نيست، خاطرنشان کرد: برجام تفاهمي چند جانبه است که به تاييد سازمان ملل و شوراي امنيت رسيده است.

خبرنگاري به طرح دي‌ميستورا براي سوريه که ظاهرا زمينه ساز تجزيه سوريه مي‌شود اشاره کرد و نظر سخنگوي وزارت خارجه را جويا شد که وي گفت: طرح‌هايي که در رابطه با سوريه توسط ايشان يا هر کس ديگري داده مي‌شود، مقطعي است و عمدتا هيچکدام نتوانسته تاکنون به دلايل پيچيدگي صحنه ميداني و سياسي سوريه به منصه ظهور برسد. اين بحث ابتري است و راه به جايي نخواهد برد و تلاش‌هايي است که در مقاطع مختلف توسط ايشان صورت مي‌گيرد.

وي با بيان اينکه بحث سوريه بازيگران زياد و اثرگذاري‌هاي زيادي در صحنه منطقه‌اي و سوريه وجود دارد و ايشان به تنهايي نمي‌تواند چنين طرحي را داشته باشد، عنوان کرد: تجزيه سوريه مخالفان بسيار جدي و زيادي دارد که به اين سادگي نخواهد توانست اتفاق بيفتد و فکر مي‌کنم هنوز به جايي نرسيده‌ايم که اين بحث و اينگونه مباحث را جدي تلقي کرده و روي آن خيلي فکر کنيم.

مشروح اين خبر متعاقبا منتشر مي‌شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html